Garantie of toch geen garantie?

Als de telefoon bij Auto-Kennis gaat meldt zich een jonge dame met een opmerkelijk verhaal. Ze kocht een auto, keurig zoals iedereen ‘die voor zeker gaat’ zou doen. Niet de goedkoopste, bij een auto-bedrijf en natuurlijk ……. Met garantie!

Nou  had de dame wat bedenkingen bij haar auto. Bij het rijden hoorde ze wel eens een krijsend geluid en ook waren er wel wat andere kleinigheden en rammeltjes opgevallen. Tijd voor een ‘garantie-afloop-keuring’ dacht de dame na het lezen van de website van Auto-Kennis , want dan weet ik of ik me terecht of onterecht zorgen maak. De verkoper had na talloze malen terug gaan met de auto al vaak genoeg gezegd dat ze zich nergens zorgen over hoefde te maken. 

Als de keurmeester arriveert ziet hij van een afstand al de ‘niet moeders mooiste’ Ford Ka. De Ka beschikt over alle mindere eigenschappen waarover een Ka kan beschikken als ze niet heel goed gekoesterd werd. Slecht herstelde roest-schade op de bekende plaatsen voor een Ka waren eenvoudig te zien. Ook voor de rest had de tand des tijds de auto niet ontzien. Misschien was de auto wel heel voordelig aangeschaft en technisch en rijdend wel in een ultieme staat?

Als de keurmeester zijn werk gaat doen wordt het beeld duidelijk. De Ford Ka heeft in geen tijden een serieuze garage gezien. Het betreft een exemplaar met de nodige roest aan zowel carrosserie als ook aan allerhande leidingen die daardoor reeds lek zijn. Bougie’s, filters en olie, multieriem en andere zaken waar normaal bij een beurt naar wordt gekeken zijn allemaal ver over de uiterste houdbaarheids-datum heen. Voor de banden geldt hetzelfde. Van een dusdanige leeftijd dat de droogtescheuren erin zitten en het karkas zichtbaar is. Regelrechte APK-afkeur ondanks dat de auto een relatief verse APK heeft.

Bij de zowel de inspectie vooraf als bij de proefrit wordt de grootste klacht van de eigenaresse duidelijk. Het krijsen van de auto. Hij krijst niet meer!

Door roest zijn de leidingen van de stuurbekrachtiging lek, is de olie volledig uit het systeem en heeft de auto nog een tijdje geprobeerd te protesteren door het uit te schreeuwen. Als niemand je dan wil horen, en de garage zegt dat het allemaal prima voor mekaar is dan stop je vanzelf met schreeuwen. Pomp voorgoed overleden, stuurhuis en leidingen lek een auto die de sterkste man met moeite in kan parkeren.

Met het rapport in de hand waaruit duidelijk blijkt dat de auto eerder € 500,- waard was dan de betaalde €4750,- zou je denken dat de garage eieren voor zijn geld zou kiezen en alles netjes oplost?

Helaas is niets minder waar! De garage trekt eerst het geconstateerde in twijfel, en beweert daarna vrolijk dat de koopster de factuur zelf heeft ‘aangepast’ naar ‘met garantie’.  Als de eigenaresse van de auto later op Google eens goed kijkt naar de ervaringen van anderen met het bedrijf dan ziet ze dat haar auto nog ‘meevalt’. Een gang naar de rechter is noodzakelijk en tijden na de aankoop wordt alsnog door de rechter de koop ontbonden. 

Moraal van het verhaal? Een niet te goedkope, van een auto-bedrijf gekochte auto is niet per definitie een goede auto! Google voordat je zaken doet met een bedrijf eens op hun naam of zelfs adres. Je gelooft je ogen niet met wat je tegenkomt soms. En als je zelf niet de kennis hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft. Als je op zeker wilt gaan schakel je gewoon een professional in. Dat scheelt vaak heel veel geld, tijd en verdriet …………..  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *