De genoemde Aston Martin DB7 is al een beetje op leeftijd, maar wordt aangeboden als zijnde in ‘concours-staat’. De Aston heeft pas 40.000km gereden, is compleet met alle boekjes en wordt afgeleverd met een complete beurt en alles wat daarbij nodig is.
Als de keurmeester arriveert is hij opgewekt over de situatie die hij aantreft. Een gerenomeerd garagebedrijf met een mooie goed ingerichte werkplaats. Een Aston Martin die prima en fris oogt. Kortom, alle ingrediënten, om tot een positief aankoop-advies te komen.
Omdat schijn soms bedriegt, je nooit alleen op je eerste indruk af moet gaan en natuurlijk omdat de klant betaalt voor een serieuze keuring, wordt de Aston Martin goed onderzocht. Alles, onder, in en aan de auto wordt aan een inspectie onderworpen. Bij die inspectie komt naar voren, dat ondanks de geringe kilometerstand, er wat minpuntjes geconstateerd worden, anders dan bij een auto in nieuwstaat, zoals de auto werd voorgesteld. Door de tand des tijds, zijn draagarmrubbers achter uitgedroogd en door het vermogen van de niet kleine 12-cilinder en de daaruit voortkomende krachten, inmiddels voor driekwart in de rondte losgekomen. Tijd om te vervangen. Ook enkele kleine andere aandachtspuntjes worden opgeschreven.
Dan komt het leukste van de keuring. De proefrit! Al ziet alles er nog zo mooi uit, tijdens een proefrit zijn pas zaken als werking van remmen, onderstel, koppeling, versnellingsbak en nog veel meer goed op hun kwaliteiten te beoordelen. Rijden met de Aston Martin brengt aan het licht dat het differentieel zijn beste tijd gehad heeft. Samen met de andere bevindingen gaan deze op rapport en vinden hun weg over de digitale snelweg naar de klant, welke op dat moment 1000km verderop vertoeft en daarom niet zelf bij de keuring aanwezig kon zijn. Een persoonlijk gesprek met de keurmeester geeft de nodige duidelijkheid dat de auto mits de aandachtspunten goed gerepareerd worden, een prima keuze is!
Als je dan denkt dat alles in kannen en kruiken is, dan kom je bedrogen uit. Het gerenommeerde bedrijf denkt heel anders over de draagarm-rubbers en over het differentieel. Anders dan de eerst voorgestelde auto in ‘nieuw- en concours-staat’, is het opeens een ‘gebruikte auto’ geworden, die ‘geen nieuwe’ is! Dat differentieel mag best ‘hoorbaar’ zijn en ach, die rubbers……..
Als de klant laat weten daar niet mee akkoord te gaan overlegt hij met de keurmeester. Deze geeft aan dat hij het differentieel wel nogmaals wil controleren, als de garage het deksel ervan demonteert. Het inwendige wordt dan zichtbaar en biedt voldoende voor de keurmeester om te laten zien wat er aan schort. Zoals voorgesteld geschiedt. Bij controle van het differentieel, waarbij de garage nog steeds denkt dat deze in prima conditie verkeert, laat de keurmeester zien waar het fout gaat. Metaal-schilfers haalt hij uit het huis en de schade aan het differentieel is daarmee eenvoudig aangetoond. Einde discussie. Denk je dan toch …….
De garage die eerst nog een auto in nieuwstaat aanbiedt, ziet vervolgens zijn marge verdampen in de kosten van reparatie. Belt de klant, en stelt voor een nieuw differentieel te monteren. Besteld in Engeland, kosten €4500,- en dan de kosten delen ………….. Na overleg met de klant en na bemiddeling van de keurmeester, blijkt het differentieel van de zo geroemde Aston Martin een ‘eenvoudig’ Jaguar differentieel te zijn, waarvan de onderdelen prima te verkrijgen zijn en welke door een specialist prima gereviseerd kan worden. Beter dan ze een nieuwe in Engeland in mekaar zetten en dat voor een goede €600,- . De helft van €600,- klinkt al een stuk aanlokkelijker en over de draagarmrubbers wordt ook niet meer gediscussieerd.
Misschien was die keurmeester toch zo gek nog niet en zijn die draagarmrubbers ook gewoon aan vervanging toe. Eind goed al goed. De Aston Martin werd na afloop van de uitgevoerde reparatie’s voor een laatste maal gekeurd door dezelfde keurmeester. Eind-oordeel: Een prima herstelde Aston Martin DB7 in een werkelijk uitmuntende staat!