Dat laatste moet de klant die de keuring voor de genoemde auto aanvraagt ook vast gedacht hebben. De keurmeester die de auto gaat keuren heeft wel meer meegemaakt. Die staan niet snel ergens van te kijken!
Als de keurmeester aankomt en zich netjes meldt bij het bedrijf, wordt hem niet heel vriendelijk te verstaan gegeven dat ze aan aankoopkeuringen niet doen. “Klopt” zegt de keurmeester, “jullie koper vroeg hem aan en ik zal de aankoopkeuring dan maar doen” .
Op dat moment komt de koper binnen, hoort wat gaande is en betrekt de verkoper erbij die hem toezegde dat een keuring geen probleem is. De verkoper heeft wat moeite, zich hetgeen wat afgesproken was te herinneren, maar gaat moeizaam akkoord.
Jammer alleen dan weer dat de verkoper daarop meldt dat de auto niet ter plekke aanwezig is. De keurmeester heeft nog meer te doen die dag en denkt ‘niet praten maar keuren’ en vraagt waar de auto dan wel staat. “Op andere locatie in loods”, luidt het antwoord. Met veel tegenzin vertrekt een afgevaardigde van het bedrijf, met in zijn kielzog de klant en keurmeester richting de genoemde loods.
Op een verlaten industrie-terrein staat de loods, omgroeid door onkruid en met veel moeite gaat de deur open. Tussen wat losse auto-onderdelen en andere deels gedemonteerde auto-wrakken staat iets wat lijkt de te keuren Volkswagen Transporter te zijn. De zijkanten ogen alsof ze door een stukadoor onderhanden zijn genomen die niet zijn beste dag had, de wielen staan zover ‘uit lijn’ dat je daar geen geavanceerde uitlijn-apparatuur voor nodig hebt en zelfs geen ‘timmermans-oog’.
Aangezien de keurmeester betaald wordt voor een volledige keuring begint deze aan zijn werk, werkt keurig alle vaste keur-onderdelen af of althans, wat daarvan mogelijk is.
Bij het starten van de motor ontstaan meer uitlaatgassen onder de motorkap dan achter uit de uitlaat. Lekke pakkingen en een lekkende turbo zorgen daarvoor. Bij het uitlezen althans de poging daartoe krijgt de keurmeester maar geen verbinding met de computer van de auto. Volgens de afgevaardigde van het bedrijf logisch, want de keurmeester snapt er volgens hem weinig van. De auto is ‘helemaal nieuw’, ‘altijd in onderhoud geweest bij de dealer’, ‘boekjes zitten erbij toch?’ en de keurmeester zijn apparatuur om uit te lezen deugt ook niet trouwens’.
Als de keurmeester onder het dashboard kruipt ziet hij de afgeknipte bedrading van de stekker waarop je de auto uitleest. Waarom zou die nou afgeknipt zijn? Zodat de keurmeester de fouten niet kan uitlezen en ook niet kan uitlezen dat de auto teruggedraaid is? Als de keurmeester vraagt, omdat het nu eenmaal bij de keuring hoort, of er met de auto kan worden gereden dan luidt het antwoord: “Je kan toch rijden hier?”.
Als de keurmeester de vriendelijke man van het auto-bedrijf een beetje ongelovig aankijkt besluit de laatste het dan maar voor te doen. Volgas schiet de auto 3 meter vooruit, volgas 5 meter achteruit …. De man stapt uit en zegt nogmaals “zie je dat je kan rijden met de auto”. De keurmeester bedankt de man voor het getoonde, bedankt om zelf nog met de auto te rijden. In de tussentijd belde de keurmeester nog even met de dealer die op de nummerplaathouder te vinden was. Daar kende men de auto en vroeg verbaasd hoe het met de auto was. De genoemde transporter was bijna een jaar ervoor totall-loss geweest en het laats bij de dealer voor de taxatie geweest. En de kilometerstand uit het boekje, wat overigens door een ander dan de dealer van de nummerplaat was? Die was 2 jaar voor de keuring al een goede 200.000km hoger dan de actuele stand op het moment van keuring.
Dat er wel eens wat mis is met een auto, ook serieus mis, is geen verrassing meer voor de keurmeesters die een aankoopkeuring doen. Maar zo bont als bij deze keuring maken ze ook bij Auto-Kennis zelden mee!